لاستیک مصنوعی نئوپرن چیست

لاستیک مصنوعی نئوپرن چیست

لاستیک مصنوعی نئوپرن چیست

احتمالاً قبلاً بدون اینکه متوجه شوید با نئوپرن برخورد کرده اید. اما نئوپرن چیست؟ نئوپرن اولین لاستیک مصنوعی موفقی بود که به سال 1930 ساخته شد. این ماده شگفت انگیز در لاستیک‌ها، لباس‌های غواصان، شیلنگ‌ها یافت می‌شود و علاوه بر این که ماده‌ای بسیار مفید است، اکنون به سطح های بالا نیز راه یافته است. این پارچه ضخیم و بالشتکی اخیراً در بین طراحان مورد علاقه قرار گرفته است و ظاهری ساختار یافته با گرمای بیشتر ایجاد می کند.

نئوپرن چیست و چگونه ساخته می شود؟

نئوپرن عمدتاً از اتم‌های کربن و هیدروژن ساخته شده است و با برانگیختن یک واکنش شیمیایی شامل کلروپرن ساخته می‌شود. پس از این واکنش، تراشه های پلی کلروپرن باقی می مانند که می توانند ذوب شده و با انواع رنگدانه های کربنی و عوامل کف کننده مخلوط شوند. این مخلوط در یک دستگاه گرمایشی – معمولاً یک اجاق گاز یا فر- قرار می گیرد و به طور موثر تا زمانی که منبسط شود، پخته می شود.

چیزی که برای شما باقی می ماند نئوپرن است که می توان آن را برش داد و به ورقه های نئوپرن با ضخامت های متفاوت تبدیل کرد. سپس این ورق ها برای تولیدکنندگان ارسال می شود که می توانند از ورق ها برای ایجاد واشرهای لاستیکی نئوپرن، مهر و موم، لاستیک سازی اصفهان و یا هر چیز دیگری استفاده کنند.

لاستیک نئوپرن یک ماده مصنوعی است که می تواند در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. گاهی اوقات به آن پلی کلروپرن می گویند و یک ماده جامد با مقاومت عالی در برابر طیف وسیعی از مواد است.

لاستیک مصنوعی نئوپرن

چرا باید از نئوپرن استفاده کنیم؟

نئوپرن یک لاستیک مصنوعی همه منظوره است که نه تنها بادوام است بلکه ضد آب، از نظر حرارتی پایدار و از نظر شیمیایی نیز مقاوم است. یکی از مواد پلیمری همه کاره که محلول های پلیمر TRP با آن کار می کنند نئوپرن است. نئوپرن یک لاستیک مصنوعی است که برای کاربردهایی مناسب است که به مواد همه منظوره نیاز دارند که بادوام، ضد آب، از نظر حرارتی پایدار و نسبتاً مقاوم در برابر مواد شیمیایی و محیط های خورنده باشد.

مزایای لاستیک نئوپرن چیست و معمولاً در کجا استفاده می شود؟

این ماده در سراسر جهان در صنایع مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی به برخی از خواص کلیدی نئوپرن نگاه می کنید، به راحتی می توانید درک کنید که چرا اینقدر محبوب است. در نتیجه، این بدان معنی است که می توان آن را در بسیاری از محصولات مختلف، هم در داخل و هم در خارج استفاده کرد.

به طور بی عیب و نقصی بادوام است و در برابر نیروهای مختلف به خوبی مقاومت می کند. این به این معنی است که نئوپرن تمایل به ماندگاری طولانی مدت دارد و همچنین در برابر تحلیل رفتن مقاوم است. در کنار این، از نظر شیمیایی بسیار پایدار است و می تواند به راحتی در برابر حلال ها مقاومت کند. در نتیجه، این ماده به راحتی با چسب ها برخورد می کند و می تواند هنگام استفاده در کاربردهای خاص در برابر چیزهایی مانند لرزش محافظت کند.

با این حال، اینها تنها خواص سودمند لاستیک نئوپرن نیستند – موارد بسیار بیشتری وجود دارد. به عنوان مثال نئوپرن یکی از چند منظوره ترین پارچه های دست ساز موجود است. این ماده مصنوعی دارای طیف وسیعی از خواص فوق العاده مطلوب است که باعث می شود برای همه چیز از تجهیزات پزشکی و فضایی گرفته تا مد آوانگارد استفاده شود.

ویژگی های انعطاف پذیر، کشسان و مقاوم در برابر آب نئوپرن، آن را در زمینه پزشکی، به ویژه برای مراقبت از بیمار، مفید می کند. همین ویژگی ها آن را به ماده ای عالی برای لباس های غواصی تبدیل می کند. هرچه نئوپرن ضخیم‌تر باشد، عایق بیشتری دارد، به این معنی که لباس‌های غواصی در دریا معمولاً از نئوپرن با ضخامت 6 تا 7 میلی‌متر ساخته می‌شوند که فشار روی لاستیک بیشتر است. علاوه بر این، نئوپرن در برابر روغن های مختلف، مواد شیمیایی و محصولات مبتنی بر نفت مانند گریس، روغن ها، حلال ها و گرما مقاوم است به این معنی که برای آب بندی، شیلنگ، واشر، ساخت قطعات لاستیکی اصفهان و موارد دیگر ایده آل است.

نئوپرن علاوه بر اینکه به شما در غواصی در اعماق دریا کمک می‌کند، خواص فوق‌العاده‌ای در برابر نور فرابنفش، ازن، شرایط آب و هوایی نامساعد و دمای بین 35 تا 125 درجه سانتیگراد دارد. به دلیل این ویژگی های بادوام، لاستیک را می توان برای کاربردهایی مانند پوشش های دفن زباله و پوشش های مقاوم در برابر خوردگی نیز استفاده کرد.

در سال‌های اخیر، نئوپرن به دلیل ماهیت مناسب خود جایگاه خود را در دنیای مد پیدا کرده است. در سال 2014، حتی توسط مجله مد “Elle” به عنوان “ماده تابستان” معرفی شد. علاوه بر استفاده برای لباس‌ها، شلوارها، دامن‌ها و تاپ‌ها، ویژگی‌های ضد خش و مقاوم در برابر آب و هوای نئوپرن به این معنی است که برای لباس‌های بیرونی در فصول سرد سال بسیار مناسب است. برای راحتی و ایمنی بیشتر می‌توان آسترها را به کفش‌ها و قاب‌های لپ‌تاپ و آی‌پد اضافه کرد.

معایب لاستیک نئوپرن

دوستدار محیط زیست نیست

“تنفس پذیر” نیست

پوشیدن می تواند بسیار گرم باشد

فقط با دست قابل شستشو است

لاستیک مصنوعی نئوپرن

لاستیک نئوپرن در کجا استفاده می شود؟

از آنجایی که نئوپرن دارای ویژگی ها و کیفیت های بسیار متنوعی است، ماده ای است که در بسیاری از صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. بی اثری شیمیایی لاستیک نئوپرن آن را برای بسیاری از کاربردهای صنعتی از جمله پوشش مقاوم در برابر خوردگی بسیار ارزشمند می کند. همچنین معمولاً برای آب بندی واشرها استفاده می شود. علاوه بر این اغلب در کاربردهای الکتریکی به عنوان عایق ماده انتخابی است.

از آنجایی که لاستیک نئوپرن در برابر سایش، پارگی و روغن/حلال نیز مقاوم است، معمولاً در صنعت خودروسازی (درزبند پنجره/در، تسمه، مهر و موم کمک فنر) استفاده می شود و انعطاف پذیری و دوام آن نیز آن را به یک ماده محبوب در عرصه پزشکی تبدیل می کند.

در نهایت ویژگی های مقاومت در برابر هوا و گرما به این معنی است که اغلب در محیط های دریایی و همچنین ساخت و ساز (درزگیر پنجره، واشر، واشر، پد، حلقه O و اکستروژن) استفاده می شود.

نئوپرن در مقابل لاستیک طبیعی

اگرچه نئوپرن مصنوعی است اما نئوپرن و لاستیک طبیعی هر دو پلیمر هستند. نئوپرن با ایده ایجاد ماده ای مشابه با لاستیک ساخته شده است، اما در واقع کیفیت های برتری دارد. در حالی که هر دو در برابر سایش و گرما تا حدی مقاوم هستند، نئوپرن در برابر گریس، روغن نیز مقاوم است، مقاومت بالایی در برابر گرما دارد و در دماهای شدید و محیط های شدید عملکرد خوبی دارد. مزیت لاستیک طبیعی این است که سازگار با محیط زیست است و از درختان برداشت می شود و سپس به ورقه های لاستیکی تبدیل می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *