مزایا و معایب استفاده از اورینگ وایتون

همان طور که آگاهی دارید اورینگ به معنای حلقه یا واشر پلاستیکی می باشد که از آن برای آب بندی بین گازها و مایعات استفاده می‌کنند که بر حسب میزان دمایی که قادر به تحمل آن هستند در انواع گوناگونی ساخته می شوند، و هرکدام از آن ها طبق عملکردی که دارند در یک منطقه خاص به کار می روند. اورینگ ها را به خاطر به صرفه بودنشان در میزان هزینه ای که برای خریداری آن ها لازم است بکنید به عنوان بهترین آب بندها می شناسند.

در این مقاله قصد دارم یک نمونه از این اورینگ ها را به نام اورینگ وایتون، از نظر مزیت ها و معایبی که دارد بررسی کنم.

 اگر شما نیز قصد خریداری این آب بندها را دارید به شما پیشنهاد می کنم در صورتی که اهل اصفهان هستید به شرکت صنایع پلیمر آسمان سرمد تولید کننده قطعات پلاستیکی در انواع مختلف سر بزنید.

 در ابتدای مقاله بهتر است با اورینگ وایتون آشنایی بیشتری پیدا کنید و بعد به بررسی عیب ها و مزایای آن بپردازم.

منظور از اورینگ وایتون چه می باشد؟

اورینگ وایتون در نام های گوناگونی دیده می‌شود مثل: فلورو کربن، سی اف ام، فلوروالاستومر، اف پی ام و… اورینگ وایتون ها بر حسب میزان سختی که دارند به چند گرید مختلف دسته بندی می شوند. منظور از سختی این است که چقدر توانایی تحمل فشارهای وارده از اجسام اطراف را دارند، و یا میزان نفوذ پذیری آن ها در برابر محلولهای آسیب زایی که در تماس با آن ها قرار می گیرند چه قدراست. اورینگ وایتون ها بیشتر در رنگ های قهوه ای، خاکستری، سبز و بنفش تولید می شوند. پیوند بین ساختار سازنده ی آن از نوع C-f است که بسیار مقاوم بوده و انرژی زیادی لازم است تا قادر به گسستن این پیوند و جدا کردن ساختار آن ها از هم بشود. به همین خاطر وایتون ها در برابر دماهای بالا مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهند و ساختارشان به راحتی از بین نخواهد رفت. علاوه بر آن تراکم بین مولکول های موجود در وایتون کم بوده و به همین خاطر در برابر محلول های اسیدی و بنزین و گاز از استحکام بالایی برخوردارهستند.

 در کل هر چه میزان فلوئور به کار رفته شده در اورینگ وایتون ها بیشتر باشد مقاومت و استحکام آن ها نیز در برابر مواد مختلف بالاتر و بیشتر خواهد بود. وایتون ها را به سه گرید اصلی و چند گرید غیر اصلی دسته بندی می کنند در ادامه ی مقاله برای بررسی هر کدام از این گرید ها و مشخصاتی که دارند با من همراه باشید.

آشنایی با اورینگ وایتون گریدB:

در این اورینگ حدود ۶۸ درصد فلوئور به کار رفته شده و از آن در صنایع برقی و شیمیایی استفاده می کنند.

اورینگ وایتون با گرید A:

مقدار فلوئور به کار رفته در این اورینگ نسبت بهB کم تر بوده و قیمت آن نیز کمتر است. اما این اورینگ جزو پرمصرف ترین اورینگ ها به شمار می آید، که در صنایع خودروسازی و هوافضا از آن بسیار استفاده می کنند.

 آشنایی با اورینگ وایتون گریدF :

این مدل اورینگ ها فلوئور بیشتری نسبت به دو گرید قبلی دارند و در مصارفی مانند: آب بندی در بین آب و بخار و اسیدهای معدنی به کار می روند.

 اکنون که با دسته بندی اصلی اورینگ وایتون ها آشنایی پیدا کردید برای آگاهی بیشتر در زمینه کاربردی که دارند من را در ادامه مقاله همراهی کنید.

آشنایی با کاربردهای اورینگ وایتون:

وایتون ها به خاطر خاصیت هایی که دارند توانایی مقاومت در برابر مواد زیادی از جمله: روغن های گیاهی، سیلیکونی، هیدرولیکی و روغن های معدنی، اسیدها، گازوئیل، مواد نفتی و… دارند. بنابراین در موارد زیادی مثل: صنعت ساخت خودروها، سیستم های هیدرولیکی و سوختی، دیافراگم ، هوافضا، صنعت نفت، گاز و بنزین و حتی در آب بندی های موجود در غواصی آن را به کار می‌گیرند.

آشنایی با مزیت های اورینگ وایتون ها:

_ روش کار با آن ها راحت بوده و به راحتی قابل نصب هستند.

_ در رنگ ها و سایزهای متنوعی تولید می گردند.

_ قیمت آن ها نسبت به آب بندهای دیگر ارزان تر می باشد.

_ درمقابل کشش و پاره شدن مقاومت بالایی دارند و خاصیت انعطاف پذیری آن ها بالا است.

_ به خاطر شکل و ساختار ساده‌ای که دارند برای استفاده به عنوان آب بند مناسب تر هستند و فضای کمی را اشغال می کنند.

_ دارای خاصیت الکتریکی مناسبی در مناطق با ولتاژ و فرکانس های پایین می باشند.

_ در مقابل دمای بالا و نور خورشید و اکسید شدن مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

اکنون وقت آن رسیده است که شما را با معایب  اورینگ وایتون ها و مواردی که نمی توان آن ها را به کار گرفت آشنا کنم.

بررسی معایب اورینگ وایتون ها و مواردی که منع مصرف دارند:

این اورینگ ها در برابر مواد هیدروکربنی و اسیدهای آلی از جمله: اسید استیک و کتون ها شامل: متیل اتیل کتون، استون ها، و… و محلول های استری مثل: اتیل استات_ آمین ها از خود ناسازگاری نشان می دهند و از معایبی که دارند این است که به خاطر ناسازگار بودنشان با موارد بالا نمی توان آن ها را در مناطقی که در تماس با بخار، آب و اسید های داغ، روغن ترمزهای گلیکولی، محلول های قطبی، اتر ها واسترهایی با وزن مولکولی کم استفاده نمود.

نتیجه گیری:

دراین مقاله از اورینگ وایتون ها، مشخصات و کاربردشان و معایب و مزایایی که دارند صحبت شد. همان گونه که در این مقاله اشاره کرده بودم این نوع اورینگ ها از اورینگ های پرکاربرد و مقرون به صرفه ای می باشند که در بازار وجود دارند و روش کار با آن ها ساده است. در صورتی که شما نیز قصد دارید این نوع آب بند ها را تهیه و استفاده کنید لازم است که با مزیت ها و معایب آن ها در این مقاله آشنایی پیدا کرده باشید تا بتوانید در مواردی که قادر به نشان دادن عملکرد های مفید و مناسب هستند آن ها را به کار ببرید و بیشترین بازدهی را از آن ها دریافت نمایید تا خسارتی برای شما به بار نیاورند. امیدوارم اطلاعات کافی را ازاین مقاله دریافت کرده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *