قیمت قطعات لاستیکی صنعتی

پکینگ لاستیکی چیست؟ در مورد رابر پکینگ چه می دانید؟

با توجه به اهمیت نفوذ ناپذیری برخی از دستگاه های صنعتی و قطعات گوناگون آن ها، استفاده از پکینگ لاستیکی یا رابر پکینگ ها از امتیاز بالایی برخوردار است. در صنعت پکینگ لاستیکی برای آب بندی شافت پیستون و پمپ ها به صورت دینامیکی از قطعات لاستیکی که به قطعه آب بندی متحرک مشهور هستند، استفاده می کنند. این قطعات در سایزهای گوناگون و در دو نوع مصنوعی و طبیعی تولید می شوند و مورد استفاده قرار می‌ گیرند. پکینگ‌ های لاستیکی از تعدادی تکه تشکیل می شوند که آن ها را به وسیله الیاف مخصوصی به صورت ردیفی در کنار یکدیگر محکم نگه می دارند. کارکرد اصلی این قطعات جلوگیری از نشت هرگونه میعانات است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با پکینگ لاستیکی آشنا شوید.

موارد استفاده از پکینگ لاستیکی

پکینگ لاستیکی در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • پیشگیری جلوگیری از نشت میعانات جامدی و گازی
  • جلوگیری از ورود مواد شیمیایی به داخل دستگاه

این قطعات لاستیکی در کارخانه‌ های سیمان، آهن و فولاد بیشترین کاربرد را دارند.

ویژگی های پکینگ لاستیکی

پکینگ لاستیکی ویژگی های متنوعی دارد. از جمله ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصطکاک پایین
  • تحمل فشار بالا
  • عدم تغییر شکل
  • مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی

انواع رابر پکینگ ها (Rubber packing)

رابر پکینگ‌ها در انواع گوناگونی با مقاومت‌ های مختلف و کارایی ‌های گوناگون تولید می ‌شوند که در ادامه به چند نمونه از آنها می ‌پردازیم؛

پکینگ لاستیکی یک طرفه پلی اورتان

این پکینگ در صنایع پمپ سازی و شیرسازی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از محاسن این نوع قطعات می توان به آب بندی بهتر آنها نسبت به سایر نمونه‌های مشابه اشاره کرد. یکی از مزایای پکینگ‌ یک طرفه پلی اورتان، عدم تغییر شکل آن در دمای بالای ۲۶۰ درجه است.

در پکینگ یک طرفه پلی اورتان به هنگامی که روغن از پشت به سیل فشار بیاورد به تبع آن پره بیرونی هم فشار زیادی را تحمل می‌ کند که با تمام این تفاسیر این نوع پکینگ در مقابل این فشار مقاومت کرده و مانع بروز نشتی در دستگاه می‌ شود. زاویه پره یا چتر پکینگ در آب بندی و جلوگیری از نشتی سریع وارد عمل می ‌شود.

اکسید فلزات، گرافیت، پلیمرهای گوناگون، الیاف شیشه و  کربن از جمله مواد تشکیل دهنده پکینگ لاستیکی یک طرفه پلی اورتان هستند.

رابر پکینگ دو طرفه

کاربرد این نوع پکینگ ها در جک‌ های پنوماتیکی زیاد است؛ چرا که به دلیل فشار بالای جک نیاز به قطعاتی لاستیکی مقاوم است تا این فشار ها را خنثی کنند. این قطعات با یک صفحه فلزی گرد تقویت می شوند که میان دو قطعه پکینگ لاستیکی قرار می گیرد و دو پکینگ را تبدیل به یک پکینگ می کند. گاهی نیز برای افزایش توان و قدرت این پکینگ ها، از یک قرص فلزی استفاده می کنند که محل قرار گیری آن سیت پکینگ است.

رابر پکینگ های مدل V و U

این نوع رابر پکینگ‌ ها در جک‌ های پنوماتیکی و هیدرولیکی کاربرد دارند و به دلیل شکل ظاهری آن ها که شبیه به حروف V و U لاتین هستند، این نام برای آن ها انتخاب شده است. از ویژگی‌های این رابرت پکینگ‌ها می‌ توان به قابلیت تنظیم ارتفاع در آنها و تحمل فشار تا ۴۰۰ بار اشاره کرد. این توان بالای رابر پکینگ های V و U  به دلیل جنس NPR آن ها است و همین ویژگی باعث شده تا از این دسته از رابر پکینگ ها در صنایع سبک و سنگین استفاده های فراوانی بشود.

رابر پکینگ کمپرسی

این دسته از رابر پکینگ ها از لاستیک نخ دار یا نخ نسوز به همراه یک روکش فلزی تولید می‌ شوند. کاربرد پکینگ کمپرسی در مواردی است که محصول تحت فشار کمتری قرار می گیرد. دلیل انتخاب این محصول برای موارد کم فشار، انعطاف پذیری بالا بوده که قابلیت تنظیم فشار را در موارد کم برای آن مقدور می سازد. جایگاه رابر پکینگ کمپرسی در بخش محفظه مخصوص آب بندی است و با توجه به ویژگی های مذکور می تواند جایگزین خوبی برای رابر پکینگ های مدل V و U باشد.

پکینگ منجید دار

رابر پکینگ منجید دار در اصل از دسته پکینگ های یک طرفه است که در جنس و نوع مقاوم سازی متفاوت هستند. جنس رابر پکینگ منجید دار از نیتریل است و با الیاف کتان و پلی استر ها مقاوم می شوند. از ویژگی های بارز این دسته از رابر پکینگ ها می توان به ثبات در شکل ظاهری و مقاومت بالای آن ها در برابر فشار، اشاره کرد. رابر پکینگ های منجید دار در شکل، جنس و سایزهای گوناگون توسط تولید کنندگان قطعات لاستیکی تولید می شوند که هر کدام کاربرد های گوناگونی دارند.

رابر پکینگ پیستونی

کاربرد این نوع از رابر پکینگ‌ها در جک‌ های هیدرولیکی و پنوماتیکی است که محل جای گیری آن ها اول سیلندر است. با به کارگیری این رابر پکینگ‌ ها در قطعه سیلندر از نشت گاز به پیستون و خرابی آن پیشگیری می‌ کنند. این محصول به طور دائم محفظه سیلندر و پیستون را مورد حفاظت قرار می‌ دهد و فشاری که دیفرانسیل به پیستون جهت باز و بسته کردن میل پیستون وارد می کند را تحمل می ‌کند. این فشار حدود ۴۰۰ بار است.

رابر پکینگ گلویی

این نوع رابر پکینگ ها نیز همانند رابر پکینگ‌ های V و U و مدل های پیشین، در جک‌های پنوماتیکی و هیدرولیکی کاربرد دارند. وظیفه اصلی آن ها آب بندی سیلندر حین باز و بسته شدن و جلوگیری از نشت هر نوعی از مایعات به داخل سیلندر است. محل قرار گرفتن این قطعه در جهت مخالف استوانه جک، در ابتدای گاید، است تا مانع ورود سیالات شود.

سخن پایانی

به طور کلی می‌ توان جنس پکینگ لاستیکی را به دو دسته آزبستوس و متالیک تقسیم کرد از آزبستوس در صنایعی با دمای پایین و از جنس متالیک برای صنایع با دمای بالاتر و حجم فشار بالا استفاده می‌ کنند. شرکت تولید کننده قطعات لاستیکی صنایع پلیمر آسمان سرمد اصفهان، یکی از شرکت های با سابقه در زمینه تولید و عرضه قطعات لاستیکی در ایران به شمار می رود که با حدود نیم قرن تجربه، تولید بر اساس استاندارد های جهانی را سر لوحه کار خود قرار داده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *