شیر پروانه ای

هر آنچه باید درباره شیر پروانه ای و رابر ولو بدانید

مزایا، اجزای تشکیل دهنده و کاربردهای شیر پروانه ای صنعتی

شیر پروانه ای یا Butterfly valve، یک شیر حرکت چرخشی با زاویه یک چهارم چرخش است که برای توقف، تنظیم و شروع جریان سیال استفاده می شود. یک شیر پروانه ای دارای یک دیسک است که بر روی یک شفت چرخان نصب شده است. هنگامی که دریچه پروانه ای به طور کامل بسته می شود، دیسک به طور کامل خط سیال را مسدود می کند. هنگامی که دریچه پروانه ای به طور کامل باز می شود، دیسک نسبت به جریان گاز یا مایع، زاویه قائم پیدا می کند.

انواع شیر پروانه ای در اندازه های مختلف برای کاربردهای صنعتی به کار می روند. این نوع قطعات از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در قسمت بعدی درباره آنها صحبت می کنیم.

اجزای تشکیل دهنده شیر پروانه ای

شیر پروانه ای تنها از چهار جزء اصلی تشکیل شده است: بدنه، دیسک، ساقه اصلی و نشیمنگاه.

1-بدنه شیر پروانه ای:

شیرهای پروانه ای به طور کلی دارای بدنه هایی هستند که بین دو فلنج لوله قرار می گیرند؛ رایج ترین آنها طراحی بدنه حلقه ای با یک قطعه لاستیکی است.

2-دیسک شیر پروانه ای:

دیسک، نحوه توقف جریان دریچه را بر عهده دارد – این قطعه، معادل یک دوشاخه در یک ولو پلاگین، یا یک گیت در یک شیر دروازه ای، یا یک توپی در یک ولو توپی است. تغییراتی در طراحی و جهت گیری دیسک وجود دارد تا به بهبود جریان، آب بندی ویا گشتاور عملیاتی آن کمک کند.

3-ساقه اصلی:

ساقه شیر پروانه ای، یک محور یک تکه یا دو تکه است. ساقه اصلی در اکثر مدل های موجود، از اثرات سیالات محافظت می شود، بنابراین امکان انتخاب مواد باکیفیت را با توجه به هزینه و خواص مکانیکی آن فراهم می سازد.

4-نشیمنگاه شیر پروانه ای:

نشیمنگاه در یک شیر پروانه ای، یک بخش ارتجاعی است و از تداخل بین لبه دیسک و نشیمنگاه برای غیر فعال کردن ولو استفاده می کند. این قطعه می تواند از الاستومرها یا پلیمرهای مختلف ساخته شود. نشیمنگاه ممکن است به بدنه چسبیده باشد، یا در ولو، فشار داده یا در آن قفل شود.

بیشتر بخوانید: انواع واشر لاستیکی برای خرید

مزایای شیرهای پروانه ای صنعتی چیست؟

شیر پروانه ای و رابر ولو

شیر پروانه ای و رابر ولو

1-شیرهای پروانه ای به راحتی و سریع باز می شوند.

چرخش 90 درجه دستگیره، باعث بسته یا باز شدن کامل شیر می شود. شیرهای پروانه ای بزرگ معمولاً مجهز به جعبه دنده (گیربکس) هستند که در آن توپی توسط چرخ دنده ها به میل (محور) متصل می شود. این کار عملکرد سوپاپ را ساده تر می سازد، اما کاهش سرعت را به همراه دارد.

2-ساخت شیرهای پروانه ای نسبتاً ارزان است.

شیرهای پروانه ای به دلیل طراحی ساده، به مواد اولیه کمتری نیاز دارند. مقرون به صرفه ترین نوع این ولوها، قطعه ای است که بین دو فلنج خط لوله قرار می گیرد. نوع دیگر، ولوی است که بین دو فلنج لوله، توسط پیچ و مهره هایی که دو فلنج را به هم می پیوندند، ثابت می شود. علاوه بر این، مواد اولیه رایج در ساخت و تولید انواع شیر پروانه ای اغلب ارزان تر هستند.

3-شیرهای پروانه ای فضای کمتری را اشغال می کنند.

به دلیل طراحی فشرده این مدل ولوهای صنعتی در مقایسه با سایر شیرها، شیر پروانه ای به فضای بسیار کمتری نیاز دارد.

4-شیرهای پروانه ای معمولاً تعمیرات و نگهداری کمتری نیاز دارند.

قابلیت اطمینان این مدل شیرهای صنعتی و کاهش نیاز به نگهداری طولانی و دقیق، آنها را بسیار محبوب نموده است. کاهش اثرات مخرب سایش در آنها باعث می شود عمر مفید شیر، طولانی تر شود. این امر هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد و زمان مورد نیاز برای نگهداری شیر را بسیار پایین می آورد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین واشر سیلیکونی و واشر لاستیکی

کاربردهای شیر پروانه ای در صنایع چیست؟

انواع شیر پروانه ای می توانند در طیف وسیعی از صنایع استفاده شوند. آنها برای انتقال سیالات رقیق و نیمه غلیط از جمله آب با حجم زیاد و یا دوغاب، عملکرد خوبی دارند. در قسمت زیر برخی از کاربردهای معمولی شیرهای پروانه ای آورده شده است:

  • انتقال آب خنک کننده، هوا، گازها، حفاظت در برابر آتش و غیره
  • انتقال دوغاب و سیالات با ویسکوزیته مشابه
  • تجهیزات صنعتی تحت خلأ
  • اعمال آب و بخار، با فشار و دمای بالا
  • کاربرد در انتقال هوا یا گاز فشرده

مقایسه شیر پروانه ای و شیر دروازه ای

مقایسه شیر پروانه ای و شیر دروازه ای

مقایسه شیر پروانه ای و شیر دروازه ای

شیر پروانه ای و شیر دروازه ای یا Gate Valve، هر دو کاربردهای مهمی در صنایع دارند. ممکن است هر یک از این دو نوع ولو صنعتی نسبت به دیگری ارجحیت داشته باشند. این به ویژگی ها، نوع صنعت و ماهیت کاربردی آنها بستگی دارد.

یک مقایسه ساده بین شیر پروانه ای و شیر دروازه ای در این قسمت برایتان آورده ایم:

  • شیر پروانه‌ای به دلیل وزن سبک و فضای کمتری که دارد، کار و نصب آن‌ را در یک کاربرد، آسان‌تر می سازد.
  • انواع شیر پروانه ای به طور قابل توجهی، ابعاد کوچک تر نسبت به شیر دروازه ای دارند؛ چیزی که آنها را به یک ولو ایده آل برای فضاهای کوچک تبدیل می کند.
  • شیر پروانه‌ای آسان‌تر عمل می‌کنند و در باز و بسته شدن، سریع‌تر بوده و زاویه چرخش دیسک، کمتر است؛ فقط یک چهارم چرخش برای باز و بسته شدن کامل شیر نیاز است.
  • شیرهای پروانه ای، شفت های بسیار کوتاه تری نسبت به شیرهای دروازه ای دارند، پس مشکلات کمتری برای دسترسی اپراتور جهت بازرسی و نظارت ایجاد می کنند.
  • شیر پروانه ای به دلیل قیمت ارزان تر و وزن کمتر، معمولاً مقرون به صرفه تر هستند.

تولید کننده اورینگ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *