بازیافت انواع قطعات لاستیکی

چرا باید قطعات لاستیکی را بازیافت کنیم؟

چرا باید قطعات لاستیکی را بازیافت کنیم؟

دنیای اطراف ما پر شده است از انواع قطعات لاستیکی و سیلیکونی، تایرها و لاستیک ها و قطعاتی که اگر پسماندهای آنها به درستی دفع نشوند، مشکلات بزرگی را برای محیط زیست به وجود می آورند. لاستیک، ماده ای پرکاربرد است. امروزه انواع لاستیک های سنتزی برای تولید قطعات لاستیکی به کار می روند. طیف گسترده ای از این محصولات را در تجهیزات و دستگاه های مختلف دیده ایم.

زمانی که طول عمر استفاده از قطعات لاستیکی به پایان می رسد، فرسوده می شوند یا از ترک می خورند، آیا فکر کرده اید باید با آنها چه کنیم؟ واشرهای لاستیکی یا قطعات سیلیکونی فرسوده را باید چطور دور بیاندازیم؟ آیا رها کردن آنها در محیط زیست، آلودگی های خطرناکی ایجاد می کند؟ آیا بهتر نیست کمی دقیق تر درباره بازیافت قطعات لاستیکی فکر کنیم؟

استفاده از روش های نوین در بازیافت لاستیک یا سایر مواد، بهترین راهکار برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها است. شاید بتوان با این کار، بحران تأمین انرژی و کاهش زباله های صنعتی را نیز حل کرد.

در همه کشورها، خرده های قطعات لاستیکی، یک چالش بزرگ هستند؛ چون گاهی بدون مدیریت، خودسرانه در محیط زیست رها می شوند. ایجاد منظره نامطلوب در اطراف محیط زندگی ما و یا حتی در میان طبیعت، بدترین اثری است که این قطعات فرسوده بر جای می گذارند.

بنابراین، دور از انتظار نیست که کشورها برای بازیافت قطعات لاستیکی فرسوده، برنامه ریزی و تعیین بودجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: خرید عمده کاسه نمد + قیمت روز

بازیافت قطعات لاستیکی می تواند دنیا را نجات دهد!

بازیافت قطعات لاستیکی

بازیافت قطعات لاستیکی

همان طور که جهان پیشرفت می کند، مشکلات نیز پیچیده تر و چالش برانگیزتر می شوند. همه ما می دانیم که افزایش آلاینده های زیست محیطی باعث نابودی منابع طبیعی محیط زیست کره زمین خواهند شد و به تدریج، سیاره به نابودی نزدیک می شود. چاره ای نیست جز اینکه تا حد امکان، منابع تولید آلودگی را کاهش دهیم.

قطعات لاستیکی فرسوده، انواع کاغذهای باطله، شیشه و یا مقوا یا حتی قوطی های فلزی، همه را می توان بازیافت کرد. منابع آلودگی باعث گرم شدن بیش از اندازه کره زمین می شوند.

در این قسمت می خواهیم به شما نشان دهیم که چطور بازیافت انواع قطعات لاستیکی می تواند دنیا را نجات بدهد!

1-بازیافت انواع قطعات لاستیکی، مواد زائد جامد را کاهش می دهد

اگر قطعات لاستیکی فرسوده، طبق استانداردهای محلی و زیست محیطی بازیافت شوند، حجم مواد زائد تولیدی ناشی از این قطعات، تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. از طرفی، سایر محصولات تولیدی از مواد بازیافتی را می توان در بخش های دیگری از صنعت استفاده کرد.

اگر صنایع بازیافت این قطعات، توسعه بیشتری پیدا کنند، می توانیم مطمئن باشیم که محیط زیست از اثرات آلاینده مواد اولیه این محصولات در امان خواهند بود. هرچه قطعات لاستیکی فرسوده، کمتر در محیط زیست رها شوند، آلودگی های کمتری تولید می شود و منابع خاک و آب، سالم باقی خواهند ماند.

2-انتشار کربن در محیط زیست، کاهش می یابد

با بازیافت قطعات لاستیکی، به طور قطع، حجم انتشار کربن در محیط زیست کاهش پیدا می کند. محصولات زیادی از مواد اولیه خام تولید می شوند؛ در این میان، گاهی امکان تولید برخی محصولات نیز از بازیافت انواع قطعات لاستیکی نیز وجود دارد. به جای تولید محصولات جدید، بهتر است از مواد بازیافتی، مانند قطعات لاستیکی، برای تولید قطعات یا محصولات دیگر استفاده کرد.

این کار در واقع رد پای کربن در محیط زیست را کاهش می دهد؛ اثرات گازهای گلخانه ای بسیار کمتر خواهد شد و میزان مصرف انرژی هم کمتر می شود.

3- مصرف انرژی به حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند

برای تولید انواع قطعات لاستیکی، انرژی زیادی صرف می شود. مصرف بیشتر انرژی به معنای انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای است. میزان زیادی سوخت فسیلی مصرف می شود تا انواع لاستیک یا قطعات لاستیکی تولید شود. این به معنای تولید حجم زیادی از گازهای آلاینده هوا است. اما اگر قطعات فرسوده را بازیافت کنیم، مصرف انرژی کاهش پیدا می کند و آلودگی ها نیز کمتر خواهند شد.

بیشتر بخوانید: قیمت قطعات پلی اورتان چقدر است؟

قطعات لاستیکی بازیافت شده در کجا استفاده می شوند؟

موضوع بازیافت قطعات لاستیکی برای خیلی از افراد، جذاب است. ما نیز مثل شما علاقه داریم بدانیم محصولاتی که از بازیافت این قطعات به دست می آیند در کجاها و در چه مواردی استفاده می شوند. در این قسمت به این مسئله می پردازیم.

محصولات به دست آمده از مواد بازیافتی قطعات لاستیکی در تولید وسایلی مانند کیف پول، پانل های لاستیکی برای ساختمان، یا تولید مخازن دفن زباله استفاده می شود. موارد دیگر استفاده از این قطعات بازیافتی، شامل تولید پودر لاستیک است که مجدداً در صنایع لاستیک و تایرسازی مصرف می شود.

از دیگر موارد استفاده از محصولات بازیافتی لاستیکی، صنایع ساخت و ساز، راهسازی و عمران است. برخی از افزودنی های آسفالت از همین مواد تأمین می شوند. این مواد باعث بهینه سازی ویژگی های مقاومت و استحکام بالای سطوح زیرین آسفالت می شود. بنابراین، سطوح بالایی در مقابل ترک خوردگی، مقاومت خوبی نشان می دهد.

مواد به دست آمده از بازیافت قطعات لاستیکی گاهی در پوشش دهی زمین های بازی استفاده می شود. این مواد، نرمی ویژه را روی سطح زمین بازی ایجاد می کنند و برای محافظت از کودکان، هنگام بازی کردن بسیار مناسب هستند.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید، بازیافت، یک اقدام محیط زیست دوستانه است و از منتشر شدن و تولید انواع آلودگی ها جلوگیری می کند. این موضوع درباره انواع لاستیک، قطعات سیلیکونی و لاستیکی، واشرها، قطعات پلیمری صدق می کند. با استفاده درست از تمامی محصولات صنعتی می توانیم کره زمین تمیزتر داشته باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *