کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی

کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی

کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی، متنوع و شناخته شده است. همه ما کم و بیش با صنایع تولید مواد شیمیایی آشنایی داریم. در این کارخانجات عموماً هر نوع ماده با ساختار و ماهیت های متفاوتی به کار می روند. تمامی مواد خام در سنتز محصولات، یا تولید مواد جانبی، خوراک ورودی دستگاه ها هستند که باید از یک سری مراحل عبور کنند. طبیعتاً در هر مرحله، تعدادی تجهیزات وجود دارد که از قطعات لاستیکی یا فلزی متنوع تشکیل شده اند.

وقتی صحبت از صنایع شیمیایی به میان می آید، یعنی با محصولات وسیعی سروکار داریم؛ از مواد شیمیایی کشاورزی گرفته تا داروسازی، پلیمرها، رنگ و رزین، نفت و پتروشیمی، مواد آرایشی و بهداشتی و …، زیر شاخه هایی از علم شیمیایی هستند. فرآیندهای شیمیایی شامل واکنش هایی است که می تواند موجب تشکیل پیوند، تجزیه، جداسازی، پلیمریزاسیون، امولسیون و … شود. پردازش مواد خام، از اولین مرحله تا زمانی که محصول نهایی تولید شود، تلاش و زمان زیادی را صرف می کند.

در تمامی صحبت های فوق، نمی توان از اهمیت صحت عملکرد دستگاه ها و تجهیزات صنعتی چشم پوشی کرد. به همین دلیل می خواهیم در این مطلب به بررسی و توضیح اهمیت کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی بپردازیم. اگر از علاقه مندان به صنایع مواد شیمیایی هستید، ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید:  انواع اورینگ + قیمت روز

قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

طیف گسترده ای از قطعات لاستیکی هستند که برای موارد مختلفی از دستگاه ها، تجهیزات اندازه گیری یا توزیع مواد شیمیایی به کار می روند. علاوه بر این قطعات، سایر مواد پلیمری نیز در قطعه سازی کاربرد دارند. به علاوه، لاستیک، خود، ماده ای است که در فرآیندهای شیمیایی به مصرف می رسد!

به طور عمومی، همیشه در صنایع شیمیایی، یک واکنش دهنده و یک محیط واکنش وجود دارد؛ یعنی دو یا چند ماده می توانند در شرایط مناسب با همدیگر واکنش داده یا روی هم اثر بگذارند. پدیده خوردگی یکی از این مثال ها است. تماس سیالات اسیدی یا قلیایی یا گازهای خورنده با تجهیزات یا خطوط لوله می تواند برهمکنش شدید را به وجود بیاورد. اگر قطعات لاستیکی که در این مسیرها نصب شده اند، دوام و مقاومت کمی داشته باشند، طولی نمی کشد که قطعات فرسوده شده، ترک می خورند یا پاره می شوند! این اتفاق یعنی آسیب زدن به همه مسیر یک فرآیند صنعتی!!

اساسا! همین جا است که اهمیت و کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی بسیار مشخص می شود. لاستیک های سخت اصولاً دارای درصدی گوگرد هستند، و مهمتر آنکه برای تولید قطعات لاستیکی، استانداردها و کنترل کیفیت به دقت نظارت دارد. پس می توان مطمئن بود هر قطعه پلیمری لاستیکی که در صنایع شیمیایی استفاده می شود، مقاوم و با دوام است.

از دیگر خصوصیات خوب قطعات لاستیکی، مقاومت در برابر اسیدهای رایج در صنایع شیمیایی است. اسید سولفوریک، اسید نیتریک، اسید کلریدریک، اسید استیک، اسید هیدروفلوریک، اسیدهای فسفریک، نمک های سدیم و پتاسیم، کلرید روی، کلرید کلسیم و همچنین گازهای خورنده مانند کلر، گاز اسید کلریدریک و غیره، همگی آسیب زننده هستند. یک قطعه باکیفیت از جنس لاستیک، خواص و ویژگی های خود را در برابر همه این مواد حفظ می کند.

کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی

کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی

در قسمت بعدی با مهم ترین موارد کاربردی قطعات لاستیکی در تجهیزات متنوع صنایع شیمیایی آشنا می شویم.

بیشتر بخوانید: خرید کوپلینگ لاستیکی

مهم ترین کاربردهای قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی

  • تولید فوم پلی اورتان
  • واشرهای لاستیکی در تجهیزات رنگ پاشی
  • لباس های محافظ
  • دیافراگم لاستیکی در پمپ های سیالات
  • قطعات لاستیکی در تجهیزات خلأ
  • واشرهای شیر مخازن مواد شیمیایی
  • شیلنگ های لاستیکی
  • انواع پوشش لاستیکی
  • قطعات لاستیکی در تجهیزات تزریق مواد
  • پوشش عایق در خطوط انتقال مواد
  • قطعات لاستیکی در دستگاه های پر کن مواد

بیشتر بخوانید: تفاوت بین واشر سیلیکونی و واشر لاستیکی

3 نوع واشر لاستیکی که همه جا کاربرد دارد!

انواع واشر لاستیکی از آن قطعات پرفروش و پرکاربرد است که شاید کم اهمیت جلوه کند؛ اما وقتی به نقش آنها پی می برید می بینید که بسیار مهم هستند؛ یا به نوعی ایمنی یک دستگاه را تضمین می کنند!

توضیح علمی زیادی برای واشر لاستیکی وجود ندارد اما بدون شک این قطعات لاستیکی یکی از مهم ترین موارد در صنایع شیمیایی هستند. واشرها به طور کلی برای آب بندی در یک قسمت نصب می شوند. بر اساس ماده اولیه در تولید واشر، این قطعات به 3 نوع متفاوت دسته بندی می شود که عبارتند از:

1-واشر لاستیکی کلروپرن (نئوپرن)

کلروپرن یا نئوپرن، در حقیقت یک نام تجاری است و اولین لاستیک سنتزی به شمار می رود. این نوع واشرهای لاستیکی در محیط های سخت بسیار دوام می آورند. از این نوع واشر برای صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می شود. این از مهم ترین کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی نیز به حساب می آید. واشرهای نئوپرن در برابر حلال های نفتی، مقاومت عالی از خود نشان می دهند. همچنین در برابر تغییرات محیطی، پایدار هستند.

2- واشر سیلیکونی

واشرهای سیلیکونی از لاستیک هایی با کارایی بالا ساخته می شوند و اغلب برای کاربرد در دماهای بسیار زیاد یا سرمای سخت مناسب هستند. به جرأت می توانیم بگوییم که این واشرها در دمای 75- فارنهایت، انعطاف پذیری عالی داشته و با هیچ نوع واشر لاستیکی دیگری قابل مقایسه نیستند! در تجهیزات صنایع شیمیایی که در مناطق سردسیر و یخبندان، ماننده قطب شمال و جنوب، باید کار کنند از واشر سیلیکونی با اطمینان خاطر استفاده می شود.

3- واشر EPDM

واشر EPDM، نام اختصاری اتیلن پروپیلن دی اِن مونومر است و یکی از قطعات لاستیکی خاص محسوب می شود. این واشرها تقریباً مدرن و همه کاره هستند و در برابر نور خورشید و گرمای سخت، پایداری فوق العاده ای از خود نشان می دهند. واشر EPDM در برابر خستگی، استرس، ترک خوردگی و تنش محیطی، مقاوم است. از این واشرها برای تجهیزات محیط های باز استفاده می شود.

سخن پایانی

همان طور که در این مطلب خواندید، انواع کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی موجب شده که صنعت تولید قطعات لاستیکی بسیار متحول شود. هر روزه پیشرفت های زیادی در زمینه طراحی و تولید لاستیک ها و پلیمرها حاصل می شود که در هر صنعت، به چشم می آیند.

می توانید برای خرید قطعات لاستیکی باکیفیت، با کارشناسان ما تماس بگیرید و پس از یک مشاوره کوتاه، محصولات مورد نظرتان را سفارش بدهید.

تولید کننده اورینگ
کاربرد قطعات لاستیکی در صنایع شیمیایی
فروش قطعات PTFE
انواع قطعات لاستیکی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *